Interactive storytelling: het verhaal dat individuele verhalen samenbrengt, om over complexe interacties te leren.
Tijdens de workshop ‘interactive storytelling ‘ is er ruimte voor de individuele éigen verhalen van de deelnemers. Maar daar blijft het niet bij. Een eigen verhaal kan namelijk niet losstaan van de ander, en dit kan wel heel complex worden, wanneer een win-win-oplossing niet tot een goede afloop leidt.
Interactive storytelling is een verhaal dat over mensen gaat die samen in relatie met elkaar vanuit eigenheid een conflict leren oplossen. Het leren begrijpen van de manier waarop personages keuzes maken, is als extra oefensituatie bedoeld om tijdens conflictsituaties:
⦁ Criteria voor zelfontwikkeling te leren begrijpen
⦁ Criteria voor welwillendheid te leren begrijpen
⦁ Criteria voor samen leren handelen te leren begrijpen
Binnen waardenvol leren staat lief leren hebben weer op het programma.
De workshop is bedoeld voor opvoeders, onderwijsprofessionals én als praktische oefening voor de leerlingen zelf. Voor leerlingen met problemen op gebied van emotieregulatie wordt aangeraden om eerst het verrijkingsinstrument ‘Denk na en leer agressie voorkomen’ te volgen.
Naast dit verrijkingsinstrument is de workshop een mooie aanvulling/verdieping op sociale programma’s die respect en het leren oplossen van conflictsituaties centraal hebben staan.
Meer hierover?
⦁ Lees meer: voor wie is de workshop bedoeld?
⦁ Vraag de folder op via E-book
Voor wie?
⦁ Interactive storytelling voor onderwijsprofessionals
⦁ Interactive storytelling voor leerlingen
⦁ Interactive storytelling voor onderwijsprofessionals
De workshop Interactive storytelling is allereerst bedoeld voor onderwijsprofessionals en begeleiders, die de uitdaging willen aangaan om nieuw gedrag dat zij in de klas willen zien, uit te lokken door het creëren van keuzemogelijkheden tijdens een conflictsituatie in een verhaal dat over mensen gaat
De workshop is afgestemd op burgerschapsdoelen die onderwijs nastreeft op gebied van de sociaal emotionele intelligentie, zoals deze door Cito Viseon 2.0 is opgesteld. De workshop leent zich daarom uitstekend om leerkrachten te helpen vakken als levensbeschouwing, sociale vaardigheid, burgerschap en creatieve werkvormen met elkaar te verbinden om aandacht te besteden aan groepsvorming en identiteitsontwikkeling. Gedragsmodellen die hierbij uitgereikt worden, brengen de morele, sociale en emotionele competenties overzichtelijk samen.
Na de workshop heeft de leerkracht bovendien ervaren hoe je binnen de interculturele leeromgeving het Bijbelverhaal doelgericht kunt inzetten op gebied van levensbeschouwelijk leren, en heb je handvatten gekregen om:
⦁ de sociale conflictsituatie in jouw leeromgeving helder in beeld te brengen;
⦁ gedrag dat je wilt uitlokken te spiegelen in een verhaal;
⦁ leerlingen te betrekken bij doelen op gebied van emoties en waardenvol leren in een interculturele omgeving.
⦁ de moraal in een gezamenlijk verhaal naar boven te halen
⦁ Interactive storytelling voor leerlingen
De extra hulp die nodig is voor leerlingen met problemen op gebied van emotieregulatie hebben vaak een innerlijke oorzaak. Dit heeft met persoonlijke waarden, doelstellingen en overtuigingen te maken. Onvoldoende aandacht voor een verwrongen manier van denken, blijkt een belangrijke risicofactor te zijn voor het ontstaan van agressief en later delinquent gedrag. Zonder scholing op gebied van levensbeschouwing en emotionele competentie, neemt het risico op deze gevoelsuitbarstingen toe. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat verkregen emotiebegrip om oefensituaties vraagt waar kinderen en jongeren tijdens complexe sociale interacties nieuwe keuzes leren maken. Belangrijk hierbij is dat de emotionele reacties van anderen op deze keuze, onderdeel zijn van het samen leren handelen. Deze oefensituaties worden door Innerrock d.m.v. interactive storytelling aangeboden, waarbij een Bijbelverhaal als spiegelverhaal wordt gebruikt. Het doel is uiteindelijk dat leerlingen in een eigentijds verhaal (vanuit een spiegelpersoon) hun eigen rol in relatie met anderen beter leren inschatten, en hierdoor tot een verbeterde emotieregulatie komen. De gezamenlijke opdracht is om een complexe situatie samen tot een goede afloop te brengen, en hierover nauwkeurig met elkaar te communiceren.