Binnen het verrijkingsprogramma wordt er veel aandacht gegeven aan directe instructie. Denk hierbij o.a. aan het aanleren van basisconcepten als kleur, vorm, maat, aantal, hoeveelheid, tijd, oorzaak en gevolg, gevoelens, lichaamsoriëntatie etc. Instructie wordt echter niet gegeven vòòrdat het probleemoplossend vermogen van leerlingen zelf aangesproken wordt. Hierbij worden vragen gesteld die het nauwkeurig waarnemen stimuleren, zoals:
⦁ Wat zie je?
⦁ Wat denk je wat je zou moeten doen?
⦁ Wat is je uitdaging?
Innerrock omarmt zowel directe als indirecte instructie om leerlingen vanuit een goede basis te kunnen helpen kennis daadwerkelijk vanuit eigenheid toe te passen in de wereld om hen heen. Van betekenis leren zijn, ziet Innerrock als belangrijke brug om hiaten in het denkproces en de emotionele ontwikkeling aan te pakken.
Daarom worden leerlingen tijdens de aangeboden verrijking uitgedaagd om zelf de strategie vast te stellen, waarbij ze richtlijnen krijgen om een andere strategie te volgen, wanneer deze inefficiënt is. Inhoud die in dit proces cruciaal is om tot een nauwkeurig antwoord te kùnnen komen, wordt volgens directe instructie aangeboden. Het aanleren van abstracte begrippen wordt in dit proces niet geschuwd. Ook krijgen bouwstenen die het leerproces belemmeren aandacht, zoals bijv: blokkeren en impulsief zijn. Deze bewustwording helpt de leerling om goede denkstrategieën te ontwikkelen, inefficiënte te overwinnen, en het geleerde in wijsheid, in relatie met de ander, toe te passen.